יום שבת, 5 באוקטובר 2013

עברנו את החגים, התחילה שנת הלימודים!!

שלום לכל הקוראים,

מחמם את הלב לדעת שיש כל כך הרבה קוראים ולקרוא את התגובות. תודה רבה, זו רוח גבית נהדרת להמשך.

היום בעקבות פרסום של עמיקם סלנט בקבוצה ניהול תוכן דיגיטאלי, הבנתי אמירות שהיו בכיתה בנוגע לפייסבוק ולווטסאפ. המאמר: הפייסבוק מת - יחי המלך החדש: קבוצה בפייסבוק שנכתב על ידי ישראל פישר מדבר על המעבר של צעירים רבים משימוש בפייסבוק לשימוש באליקציית ווטסאפ. תודה על הארת העיניים!!!

מה היה לנו החודש? הרבה חופשה אבל גם הרבה עבודה. אני מלמד בשתי כיתות את מודל הכיתה ההפוכה בכיתה י' ובכיתה י"א. הסיבה שאיני מלמד את המודל בכיתה השלישית היא שזו כיתת מב"ר ולכן שיטת ההוראה שם חייבת להיות אחרת.

כעת, אנסה לתת כאן סקירה של הנעשה בשתי הכיתות.

בכיתה י'

למדנו על גלות בבל, הצהרת כורש ושיבת ציון. לשם לימוד הנושא ביקשתי מהתלמידים לצפות בסרט ירמיהו בבית בצפייה חופשית במטרה שיקבלו רושם על המראות של התקופה המדוברת. כיצד נראו יהודה, ירושלים ובית המקדש וכיצד התלבשו אנשי יהודה, הכוהנים והאשורים. אחד התלמידים שאל אם אין תקציר לסרט, אבל לפי הספירה רובם צפו בסרט.


לאחר מכן, ביקשתי מתלמידה כי תקרא את תהילים קלז בקול, היא החלה ומיד אמרה שהיא קוראת את זה כמו בשיר. שאלתי למה הכוונה והיא סיפרה על השיר של מידד טסה, ביקשתי כי היא תעלה זאת לקבוצה והיא אכן העלתה. בתגובה השמעתי את השיר בכיתה וגם את הגרסה של Boney-m לשיר ועמדנו על ההבדלים בין הגרסאות.

כשלימדתי על הצהרת כורש הראיתי בכיתה את היה היה פרק 5. בבית ביקשתי כי יראו את קוד 100 בנושא. בכיתה ניהלנו דיון על כורש כמנהיג וכובש נאור והיו אלה שאמרו כי כורש היה נאור יותר מבוש ואובמה בכך שהוא לא הכריח את העמים שכבש לשנות את דרך חייהם ואפילו נתן חופש דת ופולחן.

כשחזרנו מחופשת סוכות למדנו על עזרא ונחמיה, על סמכויותיהם ופעולותיהם. והם נבחנו על כך.

אחד הדברים החשובים שקרו הוא הדיון שהתפתח ומתפתח בקבוצת הפייסבוק על הנושאים. גם עכשיו כשאני כותב אנחנו מנהלים דיון על שעורי הבית שקיבלו: "בית המקדש היה מרכז דתי, פוליטי, כלכלי וחברתי (מאחד את העם), מה יקרה כאשר הוא ייחרב?". ביקשתי שיענו על השאלה כעת כשהחומר עדיין טרי מכיוון שבעוד כמה שיעורים נלמד על החורבן ומניסיון, הם שוכחים מדוע החורבן היה כל כך קשה לעם.

בשיעורים הבאים נעשה קפיצה אדירה של כ400 שנים עד התקופה הרומאית ונלמד על הורדוס ועוד - אני לא אוהב קפיצות כאלה, הן לא משקפות למידת תהליכים אלא למידת תאריכים. לכן התלמידים יקבלו עבודה מידענית מקוונת בקבוצות על אלכסנדר מקדון והתרבות ההלניסטית (את העבודה אראה בפעם הבאה).

בכיתה י"א

כיתה זו אני מלמד זו השנה השניה, לכן העיסוק בענייני תלמידאות הוא נמוך יותר וחוויית ההוראה והלמידה נעימות יותר. העברתי שיעור על המאה העשרים ועל מה שנלמד בשנה זו והתלמידים עבדו בקבוצות וקיבלו עבודה על המשטרים הטוטליטאריים. אמנם זה לא בחומר הלימוד, אבל זה חשוב והדיונים שעלו לאחר מכן בהקשר לנאציזם היו מרתקים.

צפינו יחד בסרט: היטלר - עליית הרשע ולאחריו דיברתי על צפייה ביקורתית. הם קראו בבית על עליית השלטון הנאצי בגרמניה ועמדו על ההבדלים בין הסרט לבין הכתוב בספר. ובשיעור שלאחר מכן ניהלנו דיון מרתק בנושא: 'שבריריות השלטון הדמוקרטי'. דיברנו על זכויות מתנגשות, דיברנו על כלים לא דמוקרטיים לשמירה על הדמוקרטיה, דיברנו על זכות ההצבעה שהיא חובה. 

אני חייב לציין כי הופתעתי כאשר מספר תלמידות אמרו כי הן מצפות שאני אסכם את החומר. הן הוסיפו כי הן לא מצליחות ללמוד לבד וכי העבודה עם קבוצת הפייסבוק לא נוחה להן. בתגובה אמרתי כי איני מתכוון לסכם את החומר,  אני מודע לכך שיש סגנונות למידה שונים ויש אנשים שלא מצליחים ללמוד לבד. לכן, הצגתי בפניהם את דף הפייסבוק עימו נעבוד: עושים היסטוריה - מלחמת העולם השנייה והשואה. וגם אמרתי כי מהיום והלאה כל חומר שאעלה לקבוצת הפייסבוק, אשלח גם בדוא"ל. 

התלמידות היו מרוצות מהתשובות שלי ובאשר לדף עושים היסטוריה - מלחמת העולם השנייה והשואה התגובות היו נלהבות.

תוצרים מהעבודות ועדכונים נוספים, בפעם הבאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה