יום שלישי, 3 בספטמבר 2013

שנה טובה - שנת לימודים פורייה והפוכה

שלום לכל העוקבים,

הבטחתי עדכון? אז אני מקיים.

שנת הלימודים נפתחה בשבוע שעבר בגילה, רינה, שמחה וצהלה (עם שתיים מהן אני עובד). הקמתי שלוש קבוצות פייסבוק לשלוש הכיתות אותן אני מלמד היסטוריה ושלחתי הזמנה דרך כתובות הדוא"ל. לא מפתיע שלא כולם ענו לי, אבל לאחר שחבר אחד הצטרף לקבוצה, ביקשתי כי יזמין את השאר ומהר מאוד התמלאו הקבוצות, נכון להיום חסר רק תלמיד אחד בשלוש הקבוצות יחד.

בשיעור הראשון בכיתה הצגתי את רעיון הכיתה ההפוכה ואמרתי כי נלמד כך כחצי מהשיעורים. התגובות לכך היו מגוונות מהרמת גבה, דרך פיהוק ועד להתלהבות רבתי. היתה גם תלמידה שטענה כי "הם לא בפייס, הם באינסטה ובווטסאפ" אז הסברתי לה כי בשתי התוכנות/אפליקציות שאמרה אין את האפשרויות שיש בפייסבוק. היה ויכוח קצר (כנראה הפגנתי ידע) אז היא הסכימה שאני צודק. (עכשיו אני רק צריך להוריד את האינסטגרם ולשחק קצת כדי להבין אותה לעומק).



בקבוצות הפייסבוק שהקמתי העליתי כבר קישורים לסרטונים, עבודות, וגרסאות דיגיטליות לספרי הלימוד. העליתי גם שעורי בית ומאמרים לקריאה. ובשיעור הראשון אחרי כל ש.ב. מקוונים, התקיים דיון בכיתה. אני חייב לציין כי הופתעתי מבחינות רבות. ראשית, התלמידים הכינו שעורי בית. היו שהתלוננו כי הסרט משעמם. היו שצפו בזוגות (אפשר לראות מי צפה בסרטון שמית). אבל ההפתעה האמיתית היתה הדיון המעמיק שהיה לאחר מכן בכיתה.



על פי הניסיון שלי בהוראה, כאשר רוצים לנהל דיון - פנים אל פנים או וירטואלי, צריך ללמוד כיצד מקיימים אותו. מתי מדברים ומתי שותקים. מה אומרים או מפרסמים ומה לא. על מנת שזה יהיה להם ברור הפרסום הראשון שלי בקבוצות היה סרטון התשדיר על אפליקציית UNDO שאינה קיימת. הפרסום עורר דיון בקבוצה שגלש גם לכיתה, היה מעניין מאוד!



אני לא יודע ממש להוביל דיונים, אני יודע להתחיל אותם בשאלה 'מעוררת' /מתריסה/'משמעותית', אני יודע גם להרגיע את הרוחות. אבל ההובלה היתה שלהם. התלמידים דיברו, העלו רעיונות, החליפו רשמים, טענו טענות ודיברו בהתלהבות. והם לא סטו מנושא הדיון!!! הם הובילו דיון משמעותי. מדי פעם 'זרקתי' לחלל הכיתה דוגמאות קונקרטיות והם נאחזו בהן על מנת להוביל רעיונות והסתייגו מכך שהדוגמאות נכונות לזמן מסוים אך לא לזמן ההיסטורי.



על מנת שאוכל לשתף אתכם בהמשך הלמידה אשמח לדעת אם מותר לי באופן חוקי לפרסם את שם הקבוצה ברבים או שעליי להשאיר אותה 'סודית'. מי יכול לענות לי על כך?

בשבוע הבא נצפה בסרט בכיתה אחת, נלמד איך עונים על שאלה בכיתה שנייה ובכיתה השלישית נלמד כיצד טוענים טיעון היסטורי המבוסס על עובדות.

מאחל לכולם, מורים, תלמידים והורים

שנה טובה ומתוקה, שנה של דיונים מעמיקים ולמידה משמעותית

יאיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה