יום שלישי, 14 בינואר 2014

ט"ו בשבט שמח לכולם!!!!

בוקר טוב כיתה י'

"יאיר, אתה מתכונן לשבות מחר?" "אתה בעד יציאה לטיולים?" "למה המורים תמיד נגדנו?". ככה קיבלו את פני תלמידי י' הבוקר. התשובה שלי היתה: "אני מלמד רק חצי משרה, רוב העבודה שלי היא בהדרכה. אני בא לכאן בשביל הכיף אז, בבקשה, אל תהרסו לי את הכיף עם כל מיני בעיות משמעת". ולאחר מכן היה שיעור על הגורמים למהפכה הצרפתית. או יותר נכון על "למה לואי ה-16 כינס את אסיפת המעמדות?"

לוקח להם זמן אבל אט אט לקראת סוף מחצית ראשונה יש התיישרות של רוב תלמידי הכיתה. ההכרה כי הם באמת באו ללמוד ולא לעשות 'שכונה'. הבנה - איטית לטעמי - של כללי המשחק הבית ספריים. ויחד עם זה לפתוח את הראש לאפשרות שללמוד היסטוריה יכול להיות לא כל כך נורא.

כפי שכתבתי בפוסט הקודם, אחת מהדרכים שהם למדו למבחן היתה באמצעות סדנת קומיקס, להלן התוצרים:




והממוצע הכיתתי לבחינת המחצית עומד על 80 ! יפה, הרשימו אותי.

ומה הלאה? התחלנו ללמוד על העת החדשה, היו מספר שיעורי גישור בהם למדנו על קונסטנטינוס, ועידת ניקיאה, עליית כוח הכנסייה, הפיצול בין הכנסיות המזרחית והמערבית, על מאבק האיקונוגרפיה, קרל הגדול והופ... לעת החדשה אותה פתח - לדעתי - ג'וטו די בונדונה, בכך שצייר את דמויותיו עם הבעות פנים.


לאחר מכן קיפצנו לפי סדר כרונולוגי על: יוהן גוטנברג, פיקו דה לה מירנדולה, ניקולו מקיאוולי, מרטין לותר, ניקולאוס קופרניקוס, גלילאו גליליי, רנה דקארט, תומאס הובס, אייזיק ניוטון, ג'ון לוק, שארל לואי מונטסקייה, וז'אן ז'אק רוסו
על כל אחד מהם הקדשנו לפחות 5 דקות - אני מתנצל מעומק ליבי - אבל על ג'ון לוק התעכבתי שיעור שלם הכולל דף עבודה בקבוצות.

החלק הזה כיסה את נושא תנועת ההשכלה ומכאן יכולתי להפנות אותם למהפכה התעשייתית באמצעות שני סרטונים המחשתי להם מהי אותה מהפכה, והרי הם לפניכם:




דיברנו על תהליך העיור, על עוני, צפיפות, תנאי עבודה ואיבוד המסגרות המוכרות אשר מביאות גם הן לירידת כוח הכנסייה.

הם צפו במספר סרטוני היה היה פרקים 18 - 19 ובשיעור הלפני אחרון דיברנו על מהי רומנטיקה



הם הבינו שרומנטיקה היא רגש, הם הבינו שיש לרגש זה ביטויים רבים, כגון: אהבה, חיזור, נשיקות וליטופים אבל גם נאמנות, חברות ואי הלשנה. הם ידעו לשנן יפה כי הגרמנים העלו את הרגש הרומנטי ביחס למדינה אך כששאלתי אותם מה הכוונה הם לא כל כך ידעו מה לומר.

הבנתי כי על מנת שהם יבינו עליי לעשות צעד קיצוני, פרובוקטיבי שיעורר מהומה בכיתה אבל גם הבנה מוחלטת לרעיון הרומנטי. 

הם קראו על המהפכה הצרפתית ובשיעור הבא נמשיך את הדיון על השלכותיה ובסוף השיעור אתן עבודה להערכה חלופית אשר תחליף את מבחן הרבעון השלישי.



אשמח מאוד להערות והארות לגבי העבודה ואני כבר מודה לכל הקולגות התורמות והתורמים שהעיפו מבט מעמיק, הציעו, העירו ובמיוחד האירו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה