יום שלישי, 15 באפריל 2014

סדר פסח

"חֲסַל סִדּוּר פֶּסַח כְּהִלְכָתו, כְּכָל מִשְׁפָּטו וְחֻקָתו. כַּאֲשֶׁר זָכִינוּ לְסַדֵּר אותו כֵּן נִזְכֶּה לַעֲשׂותו. זָךְ שׁוכֵן מְעונָה, קומֵם קְהַל עֲדַת מִי מָנָה. בְּקָרוב נַהֵל נִטְעֵי כַנָּה פְּדוּיִם לְצִיון בְּרִנָּה.  לְשָׁנָה הַבָּאָה בִּירוּשָלָיִם הַבְּנוּיָה."

לכל מורה במערכת החינוך יש תקופות לחץ במהלך שנת הלימודים. תקופת הלחץ העיקרית מתחילה בסוף אוגוסט ומסתיימת בתחילת יולי. אך גם תקופה זו מחולקת לרגעי שיא, אחד מרגעי השיא הלחוצים ביותר הוא ממש לקראת היציאה לחופשת הפסח.

בתקופה זו יש לבדוק את כל המבחנים, להזין ציונים ובשבוע שלפני החופשה... אספות הורים. הזמן המרגש הזה שבו הורים וילדים מגיעים לבית הספר יחדיו ומקבלים דיווח על מה נלמד בכיתה, מה הילדים למדו ומה ההישגים הלימודים. כמו כן מתקבל הדיווח על מצב חברתי, על מצב התנהגותי וגם על הרגלי הלמידה.

כמו בכל אספת הורים, וויכוחים, תלונות, עימותים לצד הסכמות, הבטחות ונזיפות אשר משקפות את מה שנלמד בבית, מה הילדים למדו ומה הערכים שהוטבעו בהם. כמו כן, מתקבלת תמונת מראה על מה נאמר בבית על בית הספר, על המורים, על השיטה וחדי החושים יכולים לחוש במשקעים שנותרו בהורים מהתקופה בה הם ישבו על ספסל הלימודים.

אכן, חוויה אנתרופולוגית מעניינת ומלמדת...


בזמן אספות ההורים למחנכות ולמחנכים אין רגע דל, זוגות זוגות נכנסים לכיתה ויוצאים עם דף ציונים מסכם ורשימת מטלות ומורים לפגוש. כל פגישה כזו מתחילה במילה טובה, ממשיכה בנזיפה או עידוד אם יש צורך ותמיד מסתיימת במילה טובה. אנחנו כאלה ביהייביוריסטים!

לעומת זאת, למורים המקצועיים יש הרבה זמן חופשי אותו הם מנצלים לבדיקת מבחנים, עבודות ומטלות או לסידור "תיק" העבודה המקצועי. לי אספות ההורים נתנו זמן לסדר את כל תוצרי התלמידים מהעבודות שהוגשו לי באתר מרכז אחד והקישור אליו בתחתית הטקסט, אבל רגע לפני שאתם עוברים למאגר היפיפה הזה (הם באמת עשו דברים יפים וכנראה גם למדו מהם)

הצגתי בפני תלמידי כיתה י"א את כל תכנית הלימודים לבגרות שלהם בסוף השנה. לאחר מכן נתתי מטלה: כל תלמיד או זוג תלמידים צריך לקחת אחד מהנושאים ולהכין ממנו פוסטר דיגיטלי ובו כל הסעיפים אותם עליהם ללמוד לבגרות. הצגתי זאת כהערכה חלופית המקנה ציון. 

הציון נבנה על פי קריטריונים אותם הם הציעו, הם גם קבעו כמה נקודות יקבל כל קריטריון. לאחר מכן כשמרתי שתהיה גם הערכת עמיתים התחילה תסיסה קלה, הם טענו שהערכת עמיתים אינה אובייקטיבית, 'חברים יתנו לחברים יותר ולאלה שלא חברים, פחות'. טענתי כי עליהם לנקד על פי קריטריונים שהם קבעו וכי הערכת העמיתים מהווה חלקיות מהציון.

לבסוף הם הסכימו כי הערכת העמיתים תהיה לכל היותר 15% מהציון של העבודה. הוספתי ואמרתי כי הערכת העמיתים גם היא חלק מהציון ועל כל תלמיד לבדוק לכל הפחות חמש עבודות, ויעלה ככל שיבדקו יותר עבודות. אנחנו כאלה ביהייביוריסטים!

אגב... גם אתם מוזמנים לתת ציון לעבודות...

לומדים היסטוריה הפוך: 

תוצרי תלמידים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה